هر روز باحسین (روستای رهن و محرم)
دهه اول محرم برای مردم روستای رهن نیز ایام مبارکی است که آداب و رسوم خود را دارد.

رهنی ها مراسمات خود را از روی پنجم محرم اغاز می کنند. با نهار و شام از همان روز تا یازدهم محرم  از مردم  پذیرایی می شود.  هر روز را یک نفر برعهده دارد و همه مواد غذایی آن روز را خود باید تهیه کند تا در هیئت پخته شود. فقط روز قتلگاه است که همه مردم در خرج آن شریک می شوند.در این روستا دو هیئت فعال است. هیئت  حسینی در ساختمان حسینیه است که  متعلق به پایین روستاست و هیئت ابوالفضلی که محل تجمع شان فاطمیه بوده و بیشتر اهالی بالای ده  در ان عزاداری می کنند. این دو هیئت مراسم  جدا و پذیرایی جدا دارند فقط در مراسم  نخل برداری و رفتن به امامزاده کاخک  در عصر عاشورا مشترکا عمل می کنند.هیئت  ها معمولا  از حسینیه و فاطمیه که محل حرکت است شروع می کنند و بعد از طی مسافتی در کوچه های روستا  به مسجد جامع در بالای روستا می رسند در آنجا پس از مراسم زنجیر زنی  نشسته و به سخنان روحانی مسجد گوش می دهند و پس از مراسم مسجد دوباره هیئت راه افتاده و به هیئت بر می گردد. معمولا در خود هیئت مراسم سخنرانی بر پا نمی شود و از ساختمان آن برای پخت غذا و پذیرایی از مردم استفاده می شود.

روز تاسوعا هیئت ها به گلزار شهدا می روند  و در روز عاشورا مساجد کوچک روستا مهمان هیئت ها هستند. مسجد موسی بن جعفر در پایین روستا و مسجد  امام حسن در حاشیه روستا همیشه مورد استقبال عزاداران قرار می گیرد.

حدود سه سال قبل  سنتی میان مردم رایج بود . هیئت ها  به خانه سه شهید روستا می رفتند و بعد از آن به خانه تازه گذشته ها  و هر کسی که نذری داشت  سری می زدند و در آنجا مراسم زنجیرزنی داشتند اما اکنون این مراسم تعطیل شده و  هر خانواده نذرش  را باید در  روز تاسوعا که هیئت ها به قبرستان می روند  بپردازند.

مراسم تعزیه خوانی روستا در روز دوازدهم محرم برپاست. هیئت اجرایی آن مرکب از اهالی روستا و چندنفر از روستای باغ آسیا است. صبح روز دوازدهم  با خرج همه اهالی در هیئت حسینی آبگوشت و در هیئت بالا حلیم تهیه می شود. پس از صرف صبحانه هیئت ها به سمت محل تعزیه خوانی حرکت می کنند . محل اجرای آن بالاتر از قبرستان درون حیاط بزرگ  مدرسه است. امتحان بچه ها امروز تعطیل شده است. روستای رهن یک نخل بزرگ دارد که دوسال قبل تعویض و طراحی آن هم کمی تغییر کرده است.  جوان های روستا نخل را از محل مسجد جامع بلند می کنند و به سمت مدرسه می روند. در پشت سر انها هیئت حرکت می کند و  مداحان هم می خوانند. مراسم تعزیه با نشستن نخل و زنجیرزنی هیئت درون  حیاط مدرسه اغاز می شود . از نکات جالب توجه مراسم روستای رهن آن است که  با شهادت هر یک از یاران امام حسین گروهی از مردم در حالی که شعری در شان آن شهید می خوانند وارد زمین شده و جنازه  او را محترمانه بر روی یک قالی به  خیمه گاه حضرت می برند.

نزدیک غروب  با پایان مراسم نخل دوباره برداشته شده و با خداحافظی مردم در جایگاهش در اتاقی در ورودی روستا قرار می گیرد. این اتاق به گونه ای است که هر یک ار اهالی در  طول سال هنگام خروج یا ورود به روستا نخل را می بیند و به یاد حضرت حسین و  غم های او می افتد.

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

 

با تشكر از آقاي يوسفي


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 20 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط محمود اميري

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 132
بازدید ماه : 332
بازدید کل : 15127
تعداد مطالب : 129
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

خطاطي نستعليق آنلاين